معرفی و شناسایی گیاه دارویی هوفاریقون یا گل راعی

 هوفاریقون یا گل راعی یا هزار چشم گیاهی است علفی و دائمی ، با بوی معطر و در زمان گل دهی بسیار زیبا. و دارای ریزومی ‌کوتاه که تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. ساقه افراشته که برگهای تخم‌مرغی و بیضوی آن باغده‌های شفاف حاوی روغن پوشیده شده و بصورت متقابل و زوج قرار گرفته‌اند. گلها در انتهای انشعابات علفی و بصورت دستجات سه‌تایی قرار دارند. هر گل 5 کاسبرگ سبز ، 5گلبرگ زرد و تعداد زیادی پرچم برآمده دارد. میوه کپسوله 3 لوبه و حاوی دانه‌های سیاه رنگ می‌باشد.
 

این گیاه جزء 5 گیاه دارویی است که بیشترین تحقیقات علمی‌درباره آن صورت گرفته و یک داروی موثردر بیماریهای روانی و افسردگی می‌باشد. بخش های مورد استفاده آن سر شاخه‌های گلدار و تازه و نیز گل گیاه می باشد . این گیاه را من شخصا در رودخانه دلبر ( سبزوار ) دیدم و شناسایی کردم و عکس های این بخش را در همان محل گرفته ام . این گیاه به هزار چشم هم معروف است و دلیل نامگذاری آن وجود غده‌های  شفاف فراوان حاوی روغن در برگهای تخم‌مرغی و بیضوی آن که بصورت متقابل و زوج قرار گرفته‌اند، باشد که اگر از نزدیک به آن نگاه کنیم و یا بوسیله ماکروگرافی عکسی از آن بگیریم بوضوح میتوان آن غده ها را مشاهده نمود .

 این گیاه که در بعضی متاطق به آن علف چای ( با چای کوهی اشتباه نشود ) می گویند در در افسردگی‌های خفیف بخصوص Somatogenic,Psychogenic که در افراد مسن بروز کرده باشد و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند که حتما بایستی با تجویز پزشک صورت گیرد زیرا موارد احتیاط در مصرف  و نیز تداخلات دارویی زیاد و نیز انواع سمی برای آن ذکر شده است .

 

احتیاطات مصرف: مصرف بیش از حد این گیاه سبب نوعی حساسیت می شود که تحت تاثیر نور افزایش می یابد.
نحوه ی مصرف: 2 تا 4 گرم از آن بصورت دمکرده سه بار در شبانه روز

توجه : فرآورده ی ذارویی آن که بنام هایپیران در ایران و با نام های تجارتی مختلف در سطح جهان ساخته می شوند، پرمصرف ترین داروی گیاهی دهه اخیر در مشکلات روحی روانی و افسردگی بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 25 تير 1393برچسب:, | 22:53 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.